Reglement

HUISHOUDELIJK REGLEMENT ELSTER HENGELSPORTVERENIGING DE RIETVOORN

Terminologie
Artikel 1
In dit huishoudelijk reglement wordt, tenzij anders vermeld, aan de volgende woorden en/of
termen die hieronder aangegeven zijn, betekenis gehecht:
ā€¢Vereniging - De rechtspersoonlijkheid bezittende vereniging genaamd Elster
ā€¢Hengelsportvereniging ā€œDe Rietvoornā€ ingeschreven in het register van verenigingen bij de Kamer van Koophandel. Zij is gevestigd te Elst Gld, in de Gemeente Overbetuwe.
ā€¢Statuten - De statuten van de vereniging
ā€¢Huishoudelijk reglement - Het huishoudelijk reglement van de vereniging
ā€¢Leden - Een lid van de vereniging
ā€¢Vergaderingen - Alle vergaderingen (waaronder de algemene ledenvergadering)
van de vereniging.

Artikel 2
De vereniging kent: Leden, Jeugdleden, AOW-leden, Ereleden en Donateurs.

Artikel 3
1. Leden van de vereniging zijn alle personen die op 1 januari van enig jaar de leeftijd
van 14 jaren hebben bereikt.
2. Jeugdleden, van de vereniging zijn alle personen die op 1 januari van enig jaar de
leeftijd van veertien jaar nog niet hebben bereikt.
3. (AOW)-leden van de vereniging zijn alle personen die op 1 januari van enig jaar de
leeftijd van 65 jaar hebben bereikt.
4. Ereleden van de vereniging zijn natuurlijke personen die vanwege hun verdiensten
voor de vereniging en/of hengelsport in het algemeen, door de ledenvergadering tot
erelid worden benoemd. Zij hebben alle uit artikel 4 voortvloeiende rechten en
verplichtingen, met uitzondering van financiƫle verplichtingen.
5. Donateurs zijn personen of lichamen/organisaties, die zich tegenover de vereniging
hebben verbonden tot een verplichte jaarlijkse bijdrage in geld of goederen zonder
daarvoor een tegenprestatie te verlangen. De hoogte van deze minimale bijdrage zal
door de algemene ledenvergadering worden vastgesteld. Donateurs kunnen met
toestemming van het bestuur van de vereniging de ledenvergadering van de
vereniging bijwonen, zij hebben echter geen stemrecht.

RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE LEDEN

Artikel 4
1. Het lidmaatschap geeft de leden het recht:
a. Deel te nemen aan de ledenvergadering van de vereniging
b. Gebruik te maken van de faciliteiten die aan het bezit van het lidmaatschap zijn
verbonden.
c. Deel te nemen aan de door de vereniging georganiseerde wedstrijden en
evenementen.
2. Het lidmaatschap verplicht de leden tot:
a. Naleving van de statuten, huishoudelijk reglement, wedstrijdreglementen en
andere verenigingsbepalingen.
b. Opvolging en uitvoering van de door de ledenvergadering en/of het bestuur
genomen besluiten.
c. Betaling van contributie en inschrijfgelden, zoals vastgesteld conform het
bepaalde in de statuten en dit reglement.

LIDMAATSCHAP
Artikel 5
1. De aanmelding voor het lidmaatschap van de vereniging geschiedt schriftelijk bij de
ledenadministratie van de vereniging of een ander door het bestuur aan te wijzen
persoon, onder eventuele bijvoeging van het inschrijfgeld.
2. Het bestuur heeft het recht te beslissen over de toelating tot de vereniging binnen 30
dagen na de betreffende aanmelding. Bij toetreding ontvangt het lid, nadat het
inschrijfgeld en de contributie voor het lopend jaar is betaald, een bewijs van
lidmaatschap met eventueel aanvullende vergunningen.
3. Indien een aanmelding voor het lidmaatschap door het bestuur wordt afgewezen,
heeft de betreffende persoon het recht van beroep op de algemene
ledenvergadering. Dit beroep kan worden ingesteld door middel van een aan de
secretaris van de vereniging te richten aangetekend schrijven. De secretaris plaatst
een dergelijk beroep op de agenda van de eerstvolgende algemene
ledenvergadering. Deze vergadering beslist, gehoord het bestuur en desgewenst de
appƩllant, met tweederde meerderheid van stemmen.

EINDE LIDMAATSCHAP
Artikel 6
Het lidmaatschap eindigt door:
1. a. overlijden,
b. schriftelijke opzegging door het lid,
c. schriftelijke opzegging namens de vereniging
d. ontzetting door de vereniging
2. Schriftelijke opzegging door het lid dient te geschieden voor 1 oktober van het lopend
kalenderjaar aan de ledenadministratie van de vereniging.
3. Opzegging namens de vereniging geschiedt door het bestuur. Deze kan van
rechtswege geschieden indien het lid voor 15 december van het lopend kalenderjaar
niet voldoet aan zijn financiƫle verplichtingen jegens de vereniging voor het komend
kalenderjaar. Na opzegging kan het lid wederom lid worden van de vereniging na een
besluit van het bestuur en wel onder door het bestuur vast te stellen condities,
waaronder het opnieuw betalen van het inschrijfgeld.

Artikel 7
Ontzetting uit het lidmaatschap geschiedt door besluit van het bestuur van de vereniging
zoals vastgesteld in de Statuten, artikel 5 lid 4. Het lid wordt daartoe ten spoedigste
schriftelijk van het besluit, met opgave van redenen, in kennis gesteld.


REDENEN VOOR ONTZETTING UIT HET LIDMAATSCHAP
Artikel 8
Redenen voor ontzetting uit het lidmaatschap kunnen zijn:
1. Het in strijd handelen met of niet naleven van de statuten en/of huishoudelijk
reglement van de vereniging, dan wel het niet naleven van de verenigingsbesluiten.
2. Het ernstig schaden van de belangen van de sportvisserij en/of van de vereniging of
de vereniging op onredelijke wijze benadelen.

Artikel 9
1. Van een besluit tot ontzetting uit het lidmaatschap staat de betrokkene binnen een
maand na ontvangst van de kennisgeving van het besluit beroep open bij het
bestuur. Dit beroep kan worden ingesteld door middel van een aan de secretaris van
de vereniging te richten aangetekend schrijven. De secretaris plaatst een dergelijk
beroep op de agenda van de eerstvolgende bestuursvergadering. Deze vergadering
beslist met tweederde meerderheid van stemmen.
2. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst.
3. Door de vereniging uitgegeven vergunningen dienen door de geschorste leden
binnen de daarvoor door het bestuur gestelde termijn bij de vereniging te worden
ingeleverd.
4. Geschorste en uit het lidmaatschap ontzette leden verliezen alle rechten uit het
lidmaatschap voortvloeiende, doch behouden gedurende het lopende
verenigingsjaar de verplichtingen. Zij kunnen alleen na een besluit van de algemene
ledenvergadering opnieuw als lid van de vereniging worden toegelaten.

BESTUURSLEDEN
Artikel 10
1. Bestuursleden kunnen slechts natuurlijke personen zijn vanaf de leeftijd van 18 jaar.
Kandidaatstelling voor zodanig lidmaatschap kan geschieden door het bestuur van de
vereniging of door een lid. De kandidaten moeten zich voor de verkiezing bereid
verklaren een dergelijke functie te bekleden, mochten zij op betreffende vergadering
niet aanwezig zijn, dan zullen zij schriftelijk van te voren hun bereidstelling kenbaar
gemaakt dienen te hebben.
2. Verkiezing van de voorzitter kan uitsluitend in zijn aanwezigheid gebeuren.
3. Verkiezing van bestuursleden geschiedt door de ledenvergadering. Leden van het
bestuur moeten lid zijn van de vereniging.
4. De taken en functies van bestuursleden worden in onderling overleg verdeeld.

BESTUUR
Artikel 11
1. Het bestuur bestaat uit een voorzitter, een secretaris, een penningmeester en
tenminste vier bestuursleden.
2. De samenstelling van het bestuur wordt elk jaar aan de leden medegedeeld.
3. De voorzitter, secretaris en penningmeester vormen het dagelijks bestuur. Dit
dagelijks bestuur vertegenwoordigt de vereniging in en buiten rechten.
4. De taak van het bestuur is in het bijzonder:
a. De controle op en naleving van de statuten, reglementen en
verenigingsbepalingen.
b. Het doen vertegenwoordigen van de vereniging in actie, overleg en
overkoepelende lichamen, voor zover zich bewegende op het terrein van de
vereniging.
c. Het vaststellen van de datum van de algemene ledenvergadering en het
bepalen van de agenda.

EINDE BESTUURSLIDMAATSCHAP
Artikel 12
1. Het bestuurslidmaatschap eindigt:
a. Door het eindigen van het lidmaatschap van de vereniging
b. Door bedanken
2. a. Elk bestuurslid, ook wanneer hij of zij voor een bepaalde tijd is benoemd, kan
te alle tijde door de ledenvergadering uit zijn of haar functie worden ontzet of
geschorst.
b. een schorsing die niet binnen een maand gevolgd wordt door een besluit tot
ontzetting, eindigt door het verloop van die termijn.
3. Een gemotiveerd voorstel tot schorsing en/of ontzetting uit de functie kan worden
gedaan door het bestuur of tenminste tien leden en is aangenomen wanneer de
absolute meerderheid van de ledenvergadering hiermede instemt. Een dergelijk
voorstel kan alleen worden gedaan om eenzelfde reden als waarom volgens dit
huishoudelijk reglement een lid van de vereniging kan worden geschorst of ontzet.
Uit hun functie ontzette bestuursleden verliezen hun recht deel te nemen aan
vergaderingen van het bestuur c.q. de commissies waarin zij eventueel als bestuurslid
zijn gekozen of benoemd.
4. Het bepaalde in de leden 2 en 3 van dit artikel is evenzeer van toepassing op
commissieleden.
5. Bestuurslid is men voor maximaal 3 jaren. Na afloop van deze termijn is men terstond
herbenoembaar. Ieder jaar treden tenminste 2 bestuursleden af. Voorzitter,
penningmeester en secretaris treden nimmer in enige combinatie af, behoudens in
het geval als genoemd in punt 6 van dit artikel. Bij een tussentijdse vacature wordt
door het bestuur hierin voorzien, behoudens de goedkeuring van de eerstvolgende
ledenvergadering. Het tussentijds aangewezen bestuurslid neemt op het rooster van
aftreden de plaats in van degene in wiens plaats hij is aangewezen.
6. Indien het bestuur, om welke reden dan ook, in het geheel aftreedt, zal binnen een
maand een ledenvergadering bijeen worden geroepen, waarop een nieuw bestuur
zal worden gekozen. Het aftredende bestuur blijft in functie totdat een nieuw
bestuur is gekozen.
7. De overdracht van bescheiden, gelden en eigendommen van de vereniging,
berustende bij afgetreden of geschorste bestuursleden, moet binnen veertien dagen
na schorsing of aftreding plaats hebben.

BESTUURSTAKEN
Artikel 13
1. De werkzaamheden van de bestuursleden zijn als volgt verdeeld:
a. De voorzitter
De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van het bestuur, alsmede
van de ledenvergaderingen. Hij zorgt in het bijzonder voor de uitvoering van de door
de ledenvergadering en het bestuur genomen besluiten. Hij tekent na goedkeuring
de notulen van de vergaderingen van het bestuur en van de ledenvergaderingen
samen met de secretaris. Hij vertegenwoordigt de vereniging in overkoepelende
lichamen en overheidsinstanties, maar kan dit geheel of gedeeltelijk delegeren aan
andere bestuursleden. Als vertegenwoordiger van het bestuur heeft hij toegang tot
alle vergaderingen, behalve tot de vergadering van de commissie die benoemd zou
zijn een onderzoek naar zijn beleid te doen.
b. De secretaris
De secretaris is verantwoordelijk voor het contact tussen het bestuur en leden, voor
het goed functioneren van de reglementair gevormde commissies, voor de
zorgvuldige voorbereiding van de vergaderingen van bestuur en van de
ledenvergaderingen. Hij is verantwoordelijk voor de notulering van de vergaderingen
en tekent, na goedkeuring, de notulen samen met de voorzitter. Hij draagt zorg dat
over het afgelopen verenigingsjaar een verslag wordt opgemaakt en kenbaar
gemaakt aan de leden. Hij draagt zorg voor een goede correspondentie en het archief
van de vereniging. Hij of de penningmeester ondertekent de bewijzen van
lidmaatschap. Het archief van een commissie en van de secretaris is eigendom van de
vereniging en kan zonder opgaaf van redenen door het bestuur worden opgevraagd.
c. De penningmeester
De penningmeester is verantwoordelijk voor het goede beheer en administratie van
de verenigingsfinanciƫn. Hij verzorgt na afloop van het boekjaar de balans, rekening
van lasten en baten, alsmede de begroting. Hij bewaakt de begroting en stelt het
bestuur bij elke dreigende overschrijding hiervan direct op de hoogte. Hij regelt alle
bankzaken, respectievelijk overschrijvingen die ter betaling uitgaan. Voornoemde
betalingen welke een bedrag van ā‚¬ 2500,- te boven gaan moeten eerst ter
goedkeuring aan de bestuursvergadering worden voorgelegd. Hij draagt zorg voor
dat contante kasmiddelen een door het bestuur vast te stellen limiet niet te boven
gaan. Hij draagt er zorg voor dat ten tijde van controle door de financiƫle
controlecommissie de boeken en bescheiden, alsmede de contante kas, ter inzage en
controle gereed liggen. De financiƫle administratie kan zo nodig zonder opgaaf van
redenen door het bestuur bij de penningmeester worden opgevraagd.
d. Het bestuurslid
Het bestuurslid wordt belast met de verantwoordelijkheid voor uitvoering van een
bepaalde bestuurs- of verenigingstaak. Eventueel zal hij optreden als voorzitter van
een door het bestuur gevormde commissie.
e. De plaatsvervangend voorzitter
De plaatsvervangend voorzitter assisteert zo nodig de voorzitter bij diens
werkzaamheden en treedt bij ontstentenis als zijn vervanger op.
f. De plaatsvervangend secretaris
De plaatsvervangend secretaris assisteert zo nodig de secretaris bij diens
werkzaamheden en treedt bij ontstentenis als zijn vervanger op.
g. De plaatsvervangend penningmeester
De plaatsvervangend penningmeester assisteert zo nodig de penningmeester bij
diens werkzaamheden en treedt bij ontstentenis als zijn vervanger op.
2. Wanneer een bestuurslid langer dan zes maanden is verhinderd zijn functie te
vervullen, wordt zijn mandaat vervallen verklaard. Indien de verhindering een gevolg
is van ziekte, heeft het bestuur het recht deze termijn tot twaalf maanden te
verlengen.

VERENIGINGSJAAR
Artikel 14
Het verenigingsjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

VERGADERINGEN
Artikel 15
1. Onderscheiden worden:
a. Bestuursvergaderingen te weten (1) vergaderingen van het bestuur en (2)
vergaderingen van het dagelijks bestuur.
b. Ledenvergaderingen te weten (1) de algemene ledenvergadering en (2)
andere ledenvergaderingen.
2. Bestuursvergaderingen
a. Bestuursvergaderingen worden tenminste vier maal per jaar gehouden.
Oproepingen geschieden schriftelijk, tenminste een week van te voren onder
vermelding van de agenda met eventueel daarbij behorende bijlagen. Voor
het nemen van een besluit in een bestuursvergadering wordt de
tegenwoordigheid van tenminste vier bestuursleden vereist, tenzij het nemen
van een besluit ter zake van dezelfde aangelegenheid reeds eenmaal wegens
voltalligheid van de vergadering moest worden uitgesteld. In spoedeisende
gevallen wordt door het dagelijks bestuur een beslissing genomen, voor zover
geen onherroepelijke wettelijke verbintenissen worden aangegaan. In de
eerstvolgende bestuursvergadering dient van dat besluit door de voorzitter
mededeling te worden gedaan.
b. Stemmen over personen geschiedt in de regel schriftelijk over zaken in de
regel mondeling. Bij staken van de stemmen wordt het voorstel geacht niet te
zijn aangenomen. Elk bestuurslid heeft Ć©Ć©n stem. Besluiten worden met
gewone meerderheid van stemmen genomen.
c. Bestuursleden hebben het recht om staande de vergadering agendapunten in
te brengen, mits met toestemming van de voorzitter. Ordevoorstellen mogen
te allen tijde worden ingebracht.
3. Algemene ledenvergadering
Jaarlijks uiterlijk voor 1 mei, wordt de algemene ledenvergadering -de jaarvergadering gehouden, in welke vergadering onder meer aan de orde dient te komen:
1. Het jaarverslag en de rekening en verantwoording, zoals bedoeld in artikel 12
van de statuten met het verslag van de financiƫle controlecommissie over de
controle betreffende het beheer over en de administratie van gelden en
goederen van de vereniging.
2. De instelling van permanente commissies.
3. De benoeming als lid van permanente commissies, waarvan de
taakomschrijving in dit huishoudelijk reglement is vastgelegd.
4. Voorziening in eventuele vacatures in het bestuur en/of in de commissies.
5. Voorstellen in eventuele vacatures in het bestuur en/of in de commissies.
4. Andere ledenvergaderingen worden gehouden zo dikwijls het bestuur dit wenselijk of
nodig acht.
5. Oproepingen voor ledenvergaderingen geschieden schriftelijk, uiterlijk veertien
dagen voor de datum van de vergadering, onder vermelding van de agenda met
eventuele bijbehorende bijlage(n).
a. Leden hebben het recht agendapunten voor de behandeling in deze
vergadering schriftelijk bij de secretaris in te dienen. Dergelijke agendapunten
dien uiterlijk twee weken voor de datum van de vergadering in het bezit te
zijn van de secretaris.
b. Het bestuur is verplicht, op schriftelijk verzoek van minimaal 25 leden, onder
opgave van agendapunten tot het bijeenroepen van een algemene
ledenvergadering op een termijn van niet langer dan vier weken. Indien aan
het verzoek binnen 14 dagen geen gevolg wordt gegeven, kunnen de
verzoekers zelf tot de bijeenroeping overgaan, overeenkomstig punt 5 lid a
van dit artikel. Een aldus bijeengeroepen vergadering wijst een eigen
voorzitter aan.
c. In de ledenvergadering kunnen uitsluitend beslissingen worden genomen ten
aanzien van de geagendeerde punten, mits het aantal aanwezige leden groter
is dan het aantal bestuursleden die de vereniging in functie heeft.

ORDE VAN DE VERGADERING
Artikel 16
1. Toegang tot de ledenvergadering hebben de leden van de vereniging.
2. In de vergadering wordt behalve door de voorzitter het woord gevoerd door de
leden, alsmede met toestemming van de voorzitter van de vereniging, door anderen.
3. De besluitvorming in de ledenvergadering geschiedt met gewone meerderheid van
stemmen, tenzij in de statuten of het huishoudelijk reglement anders is bepaald.
4. Stemmen over zaken geschiedt in de regel mondeling, over personen en de regel
schriftelijk. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen.
a. Aan de schriftelijke stemming gaat benoeming van een stembureau van 3
leden vooraf. Ɖen van de 3 leden van dit bureau fungeert als voorzitter
stembureau.
b. Schriftelijke stemming geschiedt bij ongetekende, gesloten briefjes.
c. Elk lid van de vereniging dat niet geschorst is heeft Ć©Ć©n stem, met
uitzondering van en begunstigers. Deze hebben geen stemrecht. Bij het
uitoefenen van zijn of haar stemrecht dient het lid persoonlijk aanwezig te
zijn. Stemmen bij volmacht is niet toegestaan. Blanco stemmen worden
geschouwd als niet te zijn uitgebracht.
5.a. De vergaderingen van alle bestuurlijke organen van de vereniging worden geleid
door de voorzitter. Deze is verantwoordelijk voor de gang van zaken op de
vergadering en voor het democratisch verloop ervan. Hij dient zich zoveel mogelijk te
houden aan de agenda van de vereniging en er voor te zorgen dat elk lid voldoende
gelegenheid krijgt zijn mening te uiten. De voorzitter is niet verplicht een lid meer
dan driemaal het woord te verlenen over hetzelfde onderwerp.
De voorzitter heeft het recht een spreker het woord te ontnemen indien deze buiten
de orde van de vergadering gaat. Hij is gerechtigd een lid dat de orde verstoort, het
verder bijwonen van de vergadering te ontzeggen. Hij kan zonodig de vergadering
schorsen of verdagen.
b. De secretaris is verantwoordelijk voor de notulering van de vergadering, voor de
correspondentie, tekenen door de leden van de presentielijst en archivering van de
stukken.
c. bestuurs- en commissieleden zijn ten aanzien van aan hen voor intern gebruik
getoonde gegevens tot geheimhouding verplicht.

GELDMIDDELEN
Artikel 17
1. De financiƫle middelen van de vereniging bestaan naast alle overige wettige baten uit
contributies en inschrijfgelden. De hoogte van de contributie wordt vastgesteld door
de algemene ledenvergadering.
2. De contributie dient elk jaar betaald te worden vĆ³Ć³r 15 december van het lopende
kalenderjaar ten behoeve van het komende kalenderjaar. Dit kan geschieden door
overmaking van het verschuldigde bedrag op het rekeningnummer van de vereniging.
3. De geldmiddelen worden door de penningmeester ontvangen, geadministreerd en
beheerd. De penningmeester is verplicht, indien de kontante kasmiddelen meer dan
ā‚¬ 1000,-, bedraagt het meerdere te deponeren op een door het bestuur aan te wijzen
bankrekening van de vereniging.
BOEKJAAR

Artikel 18
1. Het boekjaar van de vereniging valt samen met het kalenderjaar.
2. Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging zodanige
aantekeningen te houden dat daaruit te allen tijde haar rechten en verplichtingen
kunnen worden gekend.

JAARSTUKKEN
Artikel 19
1. Per 31 december van elk jaar worden de boeken van de vereniging afgesloten.
Daarna wordt ten behoeve van de algemene ledenvergadering als bedoeld in artikel
15, onder 1 van dit reglement een financieel overzicht opgemaakt.
2. In opdracht van het bestuur worden de financiƫle jaarstukken gecontroleerd door
een door de ledenvergadering benoemde financiƫle controlecommissie, welke van
haar bevindingen een verslag opmaakt.
3. Het bestuur biedt de jaarstukken met vernoemd verslag aan de leden ter vaststelling
en goedkeuring aan.
4. De goedkeuring van het financieel overzicht door de algemene ledenvergadering
strekt tot volledige decharge van het bestuur voor het gevoerde beleid over het
betreffend jaar en decharge van de penningmeester voor de gevoerde beheer en
administratie van de financiƫle middelen.

VERGOEDINGEN
Artikel 20
De ledenvergadering kan besluiten aan de leden van het bestuur en/of commissies van de
vereniging een bedrag per jaar te vergoeden voor de aan de vervulling van de functie
onvermijdelijk verbonden kosten.
COMMISSIES
Artikel 21
De vereniging kent diverse commissies die als volgt worden onderscheiden:
1. Financiƫle controlecommissie
a. De commissie bestaat uit 2 leden en Ć©Ć©n plaatsvervangend lid. De commissie
komt tenminste Ć©Ć©nmaal per jaar bijeen om in opdracht van het bestuur
controle uit te oefenen betreffende het beheer over en de administratie van
de financiƫle middelen van de vereniging.
b. De benoeming van de commissie geschiedt voor de termijn van twee jaren.
Aftredende leden zijn niet terstond herbenoembaar.
c. De commissie is bevoegd alle boeken, bescheiden en geldmiddelen voor
controle te vorderen.
d. De commissie brengt door bemiddeling van het bestuur aan de
ledenvergadering verslag uit van haar bevindingen betreffende uitgevoerde
controles.
e. Indien de commissie niet met algemene stemmen tot goedkeuring van het
financiƫle beleid of beheer kan besluiten, dient de commissie aan de
voorzitter van de vereniging een vergadering met het bestuur te vragen. In
deze vergadering, die op korte termijn dient te worden bijeengeroepen,
worden de bezwaren van de commissie besproken, alvorens de commissie
verslag aan de ledenvergadering uitbrengt.
2. Wedstrijdcommissie(s)
a. Een wedstrijdcommissie bestaat uit minimaal 2 leden en heeft de taak het
(doen) organiseren van wedstrijden.
b. De commissie stelt het wedstrijdrooster samen en biedt dit voor 1 februari
van ieder jaar aan het bestuur aan.
c. Het verdient aanbeveling indien Ć©Ć©n van de commissieleden tevens
bestuurslid van de vereniging is om zodoende een beter contact tussen het
bestuur en de commissie te waarborgen. Hij brengt commissievoorstellen ter
kennis van het bestuur.
d. De commissie vergadert zo dikwijls als zij dit nodig acht.
e. De penningmeester van de vereniging beheert de ontvangen wedstrijdgelden,
houdt daarvan een kleine administratie en maakt na de laatste prijsuitreiking
van het jaar een financieel overzicht.
3. Jeugdcommissie
a. Deze commissie bestaat uit minimaal 2 leden en heeft tot taak het (doen)
organiseren van activiteiten ten behoeve van de jeugdleden.
b. Het eventueel houden van voorlichtingsdagen en/of middagen ten behoeve
van de jeugd.
c. Het eventueel houden van jeugdcursussen voor wat de behandeling van de
hengelsportmaterialen en de te vangen vissoorten betreft. Het organiseren
van jeugdviswedstrijden.
d. De jeugdcommissie adviseert het bestuur omtrent alle jeugdzaken minstens
Ć©Ć©nmaal per jaar. Het verdient aanbeveling dat de voorzitter van deze
commissie (welke uit haar midden gekozen wordt) tevens lid is van het
bestuur van de vereniging. Is dit niet het geval dan kan de voorzitter van deze
commissie de bestuursvergaderingen bijwonen en kan desgevraagd een
adviserende stem uitbrengen. Op een vergadering waar geen jeugdzaken aan
de orde zijn, zal hij indien de voorzitter van deze commissie geen deel
uitmaakt van het verenigingsbestuur, in het algemeen niet aanwezig zijn.
e. De commissie neemt zo nodig in nauw overleg met het verenigingsbestuur
maatregelen bij overtredingen van jeugdzaken.
f. De voorzitter van de jeugdcommissie biedt zo spoedig mogelijk na afloop van
het boekjaar de financiƫle bescheiden van de jeugdcommissie ter controle
aan de penningmeester van de vereniging aan.
g. De commissie vergadert zo dikwijls als zij dit nodig acht.
Door het bestuur of bij besluit van de ledenvergadering kunnen andere commissies worden
samengesteld en benoemd.

CONTROLE
Artikel 22
1. De controle op en aan het viswater vallende onder het beheer van de vereniging of
overkoepelende organisatie wordt opgedragen aan personen die de leeftijd van
Ć©Ć©nentwintig jaar hebben bereikt. Zij dienen in het bezit te zijn van een door het
verenigingsbestuur en/of overkoepelende organisatie uitgegeven legitimatiebewijs.
2. De controle omvat de naleving van de bepalingen van de Visserijwet en de
bepalingen van de door of namens de vereniging uitgegeven vergunningen, statuten,
reglementen of andere publicaties.
3. De controle op de naleving van de statuten, reglementen en de bepalingen vindt
mede plaats door de bestuursleden van de vereniging.
4. De controleurs zijn verplicht zich bij de eerste controle behoorlijk te legitimeren.
5. Houders van vergunningen zijn verplicht de vergunningen op eerste aanvraag aan de
controleurs te overhandigen.
6. De tot controle bevoegde personen zijn verplicht bij het constateren van een
overtreding het lid hierop attent te maken. Indien van een overtreding rapport zal
worden opgemaakt, moet dit ter plaatse aan de overtreder worden medegedeeld. De
controleurs zijn gehouden van de geconstateerde overtreding binnen 48 uur rapport
in te zenden aan de secretaris van de vereniging.
7. Bij besluit van de ledenvergadering kunnen bezoldigde controleurs worden
aangesteld.

OVERTREDINGEN
Artikel 23
1. Overtredingen van dit reglement worden onderscheiden in:
a. Het niet nakomen van de bepalingen vastgelegd in de Visserijwet, de
statuten, de reglementen, de door de vereniging uitgereikte vergunningen
en/of schriftelijk via een orgaan op andere wijze ter kennis gebracht van de
leden cq aangesloten sportvissers
b. Het gebruik van vangmiddelen, waarvan de toepassing volgens de wet
verboden is en waarvoor geen vergunning wordt verstrekt.
c. Het vissen op onsportieve wijze.
d. Het vissen zonder vergunning en/of medewerken aan de gelegenheid geven
tot het vissen zonder vergunning in de door de vereniging beheerde
viswateren.
e. Onbehoorlijk gedrag en/of plegen van handelingen die in strijd zijn met de
belangen van de vereniging.
f. Het niet voldoen aan het gestelde in artikel 8, artikel 9 lid 3 van dit reglement.
g. Het kopen, te koop aanbieden of verkopen van in verenigingswateren
gevangen vis.
h. Het hinderen van, beledigen of bedreigen van de in artikel 22 van dit
reglement tot controle bevoegd verklaarde personen.
i. Het vervuilen van viswater, oevers, talud en het vernielen van oevers, bomen
en beplanting van verenigingswateren.
2. Gestraft dient te worden met:
a. Een schorsing van tenminste twee maanden de overtreding genoemd in
artikel 23 lid 1 sub a, b, c en d.
b. Een schorsing van tenminste zes maanden de overtredingen genoemd in
artikel 23 lid 1 sub e en f.
c. Een opzegging van het lidmaatschap door de vereniging van tenminste Ć©Ć©n
jaar, doch ten hoogste twee jaar de overtredingen genoemd in artikel 23 lid 1
sub g, h en i.
3. Het bestuur is tegenover de ledenvergadering verantwoording schuldig voor de
opgelegde straffen.
4. Tegen straffen opgelegd door het verenigingsbestuur, is geen beroep mogelijk, tenzij
op een verzoek van het gestrafte lid, door de ledenvergadering een beroep
ontvankelijk wordt verklaard, in welk geval een dan speciaal te formeren commissie
ad hoc voor beroep kan worden ingelicht.

WIJZIGINGEN
Artikel 24
Besluit tot wijziging van dit huishoudelijk reglement kan slechts worden genomen door de
ledenvergadering waarin tenminste het bestuur aanwezig is en een meerderheid van
tenminste twee/derde deel van de ledenvergadering akkoord is.

AANSPRAKELIJKHEID
Artikel 25
De vereniging aanvaardt, behoudens de aansprakelijkheid ingevolge de wet, geen
aansprakelijkheid voor ongevallen of letsel van welke aard ook aan Ć©Ć©n of meer leden
overkomen, of schade aan eigendommen van de leden door diefstal, verlies, beschadiging of
op enigerlei andere wijze.
Alle geschillen, de belangen van de vereniging rakende of betreffende, worden en voor zover
in de statuten en reglementen niet anders bepaald, door het bestuur van de vereniging, al of
niet na advies van een speciaal daartoe te formeren commissie, beslecht met recht van
beroep op de ledenvergadering.

SLOTBEPALING
Artikel 26
In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur van de vereniging,
behoudens haar verantwoordelijkheid aan de ledenvergadering.
Aldus vastgesteld in de ledenvergaderingen van 5 februari 1988, 26 maart 1999 en gewijzigd
in de ledenvergadering van 23 februari 2024.

Voorzitter (wnd) D. van den Born
Penningmeester D. van den Born
Secretaris R. Veenstra
Leden J. Folker
D. van Gameren
D. Harmsen
R. Joosten