Eerste wedstrijd DCL team 2024

Maandag, 18 maart 2024

Verslag 1e DCL teamwedstrijd op “De Leeghte” Zaterdag 16 maart stond de eerste DCL teamwedstrijd op het programma. De tegenstanders waren de sterke teams van GOVERDE1 en GOVERDE2, en JD Floats Cresta.

Verslag 1e DCL teamwedstrijd op “De Leeghte”
Bij ons team viste Hans, Bennie, Simeon en Robert. Rod moest onverhoopt naar Engeland en Willem was net geopereerd, waardoor beide niet aanwezig konden zijn. Hierdoor hadden we deze wedstrijd ook geen bankrunners.

De Leeghte was een nieuw water voor de DCL, maar ook voor ons. We hadden geen idee hoe het eruit zou zien. We wisten eigenlijk niets van dit water, omdat niemand van ons team hier ooit had gevist. Na wat informatie te hebben verzameld, wisten we dat het een diepe rechthoekige kleine plas zou zijn van ca. 100 bij 40 meter met grote vis tot wel 10 kg en waarbij de stekken kort op elkaar stonden, ca. 10 meter. De voorspelling was, dat het moeilijk zou gaan worden. Niet alleen vanwege de tijd van het jaar, maar ook omdat het lot had bepaald dat we het tegen sterke tegenstanders moesten opnemen!

Na een eerste verkenning zijn we gaan trainen. Wat een toestand. De meeste stekken stonden nog onder water en een aantal stekken waren helemaal niet te bevissen. Om op de hoge steknummers te komen was het vanwege de drassige oevers niet mogelijk om de kar te gebruiken. Dus werd het voor Simeon en Bennie (op de stekken 9 en 14) iedere keer zeulen om de visspullen op de stek te krijgen.
Maar goed, de trainingen gingen eigenlijk wel goed. Zelf heb ik nog een wedstrijdje mee gevist om te bekijken hoe dat er aan toegaat.
Conclusie: Eigenlijk was er geen touw aan vast te knopen hoe we het aan zouden moeten pakken. Er werd tijdens de trainingen op 13 meter gevangen, ergens halverwege en aan de kant op ca. 1 meter diep. Het gebruikte haakaas waarmee werd gevangen was ook heel gevarieerd, maden, expanders, wormen, mais en harde pellets. Maden voeren was verboden, dat mocht alleen tijdens de wedstrijd. Wel apart natuurlijk. Hiernaast had de beheerder ook nog allerlei blaartrekkende theorieën en goed bedoelde adviezen, wat de zaak alleen maar verwarrender maakte.
Uiteindelijk zijn we tot de tactiek gekomen om “lang” te beginnen. Hier zeer zuinig te voeren en daar heel secuur op of achter te vissen. En vanaf het begin al zouden we de toppers om ons heen goed in de gaten gaan houden en als die beginnen te vangen de wijze van vissen proberen te imiteren. Vervolgens zouden we later op de dag met maden gaan gooien op 5/6 deeltjes, waar het ca. 1 meter diep is. Theoretisch heel goed zou je zeggen, toch?

Nu nog even goed loten, A, B, C of D. We lootte de sectie B. Niet slecht. Dit zijn de steknummers 2, 5, 9 en 14. Als we net zoveel punten halen als de steknummers opgeteld, zouden we hoog eindigen! Maar het liep anders. We vingen allemaal af en toe een vis, maar de toppers gingen steeds beter vangen en wij niet. Waar dat aan lag, is ons nog steeds niet helemaal duidelijk. We deden naar ons idee precies hetzelfde, maar haalden uiteindelijk 11, 13, 14 en 15 punten. Goed voor een 4e en laatste plaats. Heel frustrerend kan ik jullie zeggen. Bij elkaar vingen we bijna 77 kg en de winnaars bijna 215 kg! Auw!
Aan de voorbereiding en de inzet van het team heeft het in ieder geval niet gelegen. Na even slikken kijken we alweer met goede moed vooruit. En zo hoort het ook. De volgende wedstrijd is alweer op 20 april op “De Berenkuil”. Dit water moet ons beter liggen!

De volledige uitslag is te vinden op Facebook: Dutch Carp Lakes.